søndag, maj 17, 2009

Gør-Det-Selv Florentinere

Juhuuu! Jeg kan selv lave mine absolutte yndlingskager. (Blandt flere absolutte yndlingskager...)
Jeg har fundet ud af at lave florentinere, så de smager fuldt ud så godt, som dem, man køber hos bageren. Og mine er lidt mindre - og derfor finere - og så kan man jo altid lige hapse en mere.

Jeg har fundet adskillige opskrifter på florentinere, men ingen af dem var helt, som jeg ville have det, så jeg har sjusset og kombineret, og jeg synes helt personligt, at jeg er nået frem til det helt rigtige. Jeg skal nok lægge opskriften ud, men jeg vil lige teste den en sidste gang - især smørcremen - inden den går i luften.

Et smart trick, som jeg har fundet på, og som løser problemet med udflydende kager og tynde, kanter, er at bage kagerne i mine gamle linseforme. Så bliver kagerne ensartede og temmelig pæne i kanten. Og de er ikke svære at få ud. Man bliver dog mindet om kagens store smørindhold, for det er et noget fedtet projekt. Men dejligt!

Om en uge har jeg fødselsdag og jeg har tænkt at invitere på kaffe og kage (IKKE sønderjysk style; få, udvalgte favoritter) og jeg må lave min nye opdagelse igen.

OPdatering: Her har du opskriften på verdens bedste florentinere.

6 kommentarer:

gasfyr sagde ...

rigtig gode indlæg du lavet, jeg læser ofte i din blog.

Lise Lotz sagde ...

Tak! Det er jeg glad for at høre. :-) Det er sjovt at tænke på, at fremmede mennesker rent faktisk følger med i hvad jeg skriver...

Emma sagde ...

Ih jeg har nu ledt på din blog og kan ikke finde din opskrift på florentinere? vil du dele? :) På forhånd tak :

Lise Lotz sagde ...

Hej .mma

Ja, jeg fik vist aldrig lagt opskriften ud - og nu har jeg glemt hvordan jeg gjorde. :-(
Heldigvis har jeg snart fødselsdag, så måske skulle jeg få styr på mine florentinere i den anledning, så opskriften kan komme ud i verden... Jeg vender tilbage inden længe.

Lise Lotz sagde ...

Opskriften er nu at finde på en anden side: http://madogmening.blogspot.com/2010/05/sprd-bld-frisk-smafed-og-med-gode-ndder.html

De er GODE!

Anonym sagde ...

Hej

Jeg har bagt florentinere i små papirsforme /muffinsforme og det gik rigtigt godt - hurtigt og enkelt at krænge formen af igen når de er afkølet og klar til chokoladen :0)
Noget nemmere end at klippe bagepapiret til hver enkelt form og billigere end hvis du skal ud og købe linseforme.
der var 125 stk papirsforme i pakken til 12.95 (Brugsen)