torsdag, august 13, 2009

Chokoladevulkanens syrlige fætter: Lemon Pudding Cake

Chocolate Lava-kagen fra forleden er toppen, men jeg er nødt til også at dele opskriften på en citronbaseret variant med alverden; den er simpelthen også bare superlækker, ret frisk i det og så vidt jeg kan vurdere betydeligt mindre kalorierig end chokoladekagen. Det skal du nu ikke lade dig skræmme af. Smagen er fuldfed!

Og så er kagen/buddingen temmelig nem. (Den lykkedes i hvert fald for mig i første hug.)

2 æg - delt i blommer og hvider
½ dl citronsaft
2 tsk revet citronskal
1½ dl mælk
1 tsk vanillesukker
200 g sukker
75 g mel
en knivspids salt

Tænd ovnen på 175 grader. Bland sukker mel og salt:

Tilsæt æggeblommerne:

Og citronsaft og -skal, mælk og vanillesukker. Rør det godt sammen:

Pisk æggehviderne helt stive:

Rør forsigtigt æggehviderne i blandingen:

Smør 4 ovnfaste skåle. Fordel dejen i skålene, som står i en bradepande. (Jeg lavede dobbelt portion; derfor 8 forme!)


Hæld kogende vand i bradepanden, så det når ca. halvvejen op ad siden på formene. Bag i ca. 25 minutter. Det er lidt af en smagssag hvor gennembagt man vil have sine kager, så måske er du nødt til at bage dem flere gange for at finde lige præcis DIN favorit-gennembagningsgrad!

Jeg dryssede, som det ses på billedet foroven, kagerne med flormelis gennem en lille sigte og lagde et par friske hindbær ved. Ikke et øje var tørt! God fornøjelse!

Ingen kommentarer: