lørdag, juli 31, 2010

Succes! Nu kan jeg (vist) også lave macarons!

En hastig situationsrapport, som opfølgning på mit indlæg forleden. Jeg har bagt to runder macarons og de har begge to fået de rigtige små fødder, de er blevet fint glatte, sprøde udenpå og lidt seje indeni.


Jeg tror simpelthen, at det er tørringen der gør det med fødderne. Jeg har fulgt opskriften - og anvisningerne - fra min nye "I love macarons" af  Hisako Ogita.


Jeg har i hvert fald ladet de udsprøjtede macarons stå på bagepladen oven på komfuret - med ovnen tændt, så der var smålunt - indtil de havde dannet en tynd skorpe. Det tog vel ½-1 time. Og det giver jo god mening: når der er dannet en skorpe, må den lille kage brede sig nedad, når den luft, der er i dejen opvarmes og udvider sig.


Jeg har i øvrigt også rørt lidt mere i dejen end jeg plejer - efter bogens anvisning - og det har muligvis gjort den lidt mere lind (blød) og sej. Mit instinkt fortæller mig ellers, at når man har med pisket æggehvide at gøre, hvor man med store anstrengelser - hjulpet af KitchenAid'en - har fået indkorporeret luft, så skal man røre så lidt som muligt i dejen efterfølgende. Det passer så åbenbart ikke helt i dette tilfælde.

Marengsmasse er smukt!


Inspireret af bogens billeder har jeg voldfarvet de to omgange kager. Det ser muligvis lidt unaturligt/giftigt/kunstigt/dekadent ud, men det er vist en del af pointen med macarons...


Opskriften findes i mit tidligere indlæg.


Jeg bagte en omgang macarons INDEN jeg læste i bogen, og fik velsmagende, men "forkerte" kager ud af det. De var uden farve, men fik et lillafarvet fyld af hvid chokolade og fløde kogt op med lavendler. Ikke så dumt. De røde macarons fik fyld af mørk chokoladeganache med  lidt chili og de blå fik et hurtigt fyld af Dulche de Leche; det havde jeg i køleskabet.


Nu har jeg noget at bidrage med til familiebrunchen i morgen...

Ingen kommentarer: