fredag, september 17, 2010

Chokolade hos Antoinette - 1700-tallet var måske ikke så tosset....

Som tidligere nævnt har jeg set på programmet for Golden Days-festivalen med kagebrillerne på og udvalgte et par arrangementer som must try's.
Arrangementet hos Konditori Antoinette blev en aften lige efter mit hjerte: spændende input til både hjerne og mund.
Aftenen blev indledt af et historisk foredrag om chokoladens vej til Europa. Historikeren Chris var en fin foredragsholder; lidt nørdet, men tydeligt passioneret og vidende og med ærmet i sin t-shirt fra Chokoladeselskabet fuldt af gode chokoladeanekdoter.
Bagefter fortalte Kent fra Callebaut lidt mere teknisk om chokolade og viste tips og tricks. Vi var bl.a. nede i konditoriets køkken i kælderen og så ham lave en knaldgod chokolademousse. Han var forfriskende usnobbet: jeg skal ikke bestemme om vekao eller dyr chokolade med 70% er bedst; det skal dine smagsløg.
Under hele seancen blev vi - vi var kun 15-18 stykker - vartet fornemt op af Allan, der har konditoriet. Vi blev trakteret med masser af herlige smagsprøver, og der gik ikke bare to, men tre timer inden aftenen var forbi. Der var simpelthen god tid også til at stille spørgsmål og komme med kommentarer.

Forrygende!
(Jeg blev så chokoladefyldt, at jeg lavede en lille doggiebag af en serviet til denne lille, fine og over-the-top-agtige cupcake. Den tog jeg med hjem og gav til min søster dagen efter. Hun skulle have været med!)
Der er stadig et par arrangementer tilbage i Konditori Antoinette: hver søndag i september er der "overdådigt kagebord" til kr. 195 og på lørdag den 18. er der (gratis) "spektakulært hårshow - Akademiet for historiske frisurer sætter meterhøjt rokokohår i bedste Antoinette-stil". Når man alligevel er der, kan man jo liiige tage en kop kaffe og en lille-bitte kage...

I søndags var jeg på et andet Golden Days trip: på Davids Samling til en rundvisning med titlen "Kaffe, the og chokolade - nydelsesmidlernes indtog i Danmark".

Den søde rundviser fik bl.a. fortalt sjove historier om 1700-tallets brug af chokoladedrik: den blev opfattet som en meget sensuel og pikant drik, som man - the upper class! - drak om morgenen i sit nattøj mens man søvnigt gjorde morgentoilette og lod sig visitte af elskere og sladrende gæster. Det var IKKE en drik for børn! Rundvisningen mindede mig om, hvor meget mere interessant det er at se på forskellige museumsgenstande, når man rent faktisk ved noget om dem.

Det var ikke helt uinteressant, men alligevel - der var lidt for lidt chokolade og lidt for meget porcelæn.
Den store krukke ovenpå vitrinen var til ingefær. Masser af ingefær!

3 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Manner! Det lyder så spændende! :-)

Da jeg læste om det for nylig, fantaserede jeg om at tage med, men desværre var kalenderen allerede overbooket.

Lise Lotz sagde ...

Hej Piskeris,

Det var superspændende og alle pengene værd! Har du set at der nu er en "Chokolade symfoni" på vej 27. september-9. oktober som Magasin står bag?! Der vil også være foredrag, smagsprøver mm. http://katalog.magasin.dk/Magasin/ChokoladeSymfoni2010/)

Måske render vi ind i hinanden; jeg er i hvert fald klar til mere!

Lise

Piskeriset sagde ...

Uha, nej det havde jeg ikke! Jeg må lige nærstudere kalenderen og se, om det er muligt at snige sig af sted til et arrangement eller to! Tak for tippet :-)