mandag, september 27, 2010

Rødternet dåbskage med hindbær

Jeg er blevet bedstemoster, og i dag skulle dukkebarnet døbes. For længe siden blev jeg spurgt om jeg ville lave en dåbskage med et billede på. Det ville jeg gerne.

For en uges tid siden fik jeg tilsendt et par billeder af det søde barn og valgte ét, hvor hun sidder og har været i bad. Det må være passende til en anledning, hvor hun får officielt vand i håret.
Billedet blev sendt til Kageprint og efter et par dage fik jeg billedet tilbage trykt på sukker. Kageprint giver  hurtig service på trods af en lidt oldnordisk bestillingsproces - digital, men i et antal forskellige arbejdsgange.

Dåbsbarnets forældre havde ønsket noget med hindbær og noget med hvid chokolade. Det er jo ikke noget dårligt udgangspunkt. Kagen blev som følger:
Til én stor kage til ca. 25 personer:
Bunde
  • 6 æg
  • 400 g sukker
  • 300 g mel
  • 2 tsk bagepulver
  • 400 g revet rå marcipan
  • et lille glas abrikosmarmelade
Pisk æg og sukker lyst og luftigt. Rør forsigtigt mel, bagepulver og revet marcipan i æggemassen.
Hæld dejen i to forme på ca. 20x30 cm og bag ca. 30 min. ved 200 grader. Smør med et tyndt lag abrikosmarmelade. Lad bundene køle helt af. 
Dobbeltflødet konditorcreme (cremedelen kan godt laves med mælk!)
  • 2 æg
  • 4 spsk sukker
  • 3 spsk maizena
  • 2 x ½ l piskefløde
  • 1 tsk vanillesukker - eller korn fra 1 stang vanille
  • 100 g grofthakket hvid chokolade
Pisk æg, sukker, vanille og maizena godt sammen i en kasserolle. Hæld ½ l piskefløde i blandingen og varm op under omrøring. Når cremen har kogt et øjeblik og er blevet jævn tages den af varmen og køles af.

Når cremen er helt kold - og lidt stivere - piskes ½ l fløde til flødeskum og indarbejdes forsigtigt i cremen. Tag ca 1/4 af den blandede creme fra i en anden skål. (Det skal bruges til at dække kagen og skal derfor være "glat".) Rør chokoladen i den store portion.

Hindbær
  • 200 g friske/frosne hindbær
  • 100 g sukker
Bland hindbær og sukker og lad blandingen stå i køleskabet i nogle timer indtil sukkeret er opløst.

Anret den ene bund på et fad og fordel cremen med chokolade i over hele bunden. Fordel de sukrede hindbær over cremen. (Hold saften tilbage.) Læg den anden bund - med den abrikossmurte side nedad - ovenpå. Dæk kagens top og sider med den glatte konditorcreme.

Overtræk
  • ca. 500 g sugarpaste/deko-masse (Jeg har tidligere brugt sugarpaste fra Wilton. Denne gang fik jeg anbefalet et nyt dansk produkt fra Kagebutikken. Det er muligvis et lidt "renere" produkt mht. ingredienser, men jeg synes faktisk at det fik en konsistens i munden, som var en anelse "slimet". Ikke topfedt. Jeg tror faktisk at jeg næste gang vil insistere på det mere "giftige" produkt. Kagen bliver alligevel en kaloriemæssig dræber.)
Sukkermassen rulles tyndt ud og fordeles på kagen. Det kræver måske lidt øvelse...

Læg sukkerbilledet på kagen efter anvisningerne.

Glasur
  • 1 æggehvide
  • flormelis indtil blandingen ca. er som tandpasta
Pisk æggehvide og flormelis sammen indtil massen er helt jævn og glat. Sprøjt glasur rundt i kanten af billedet og på kanten mellem kage og fad. (Den opmærksomme vil måske bemærke den lille detalje: et ternet bånd - også lavet af sukkermasse - der matcher badebarnets håndklæde. Og ja, jeg ved godt, at jeg kunne have været mere præcis, men tro mig: gæsterne bliver imponerede på trods af unøjagtigheder!)

Sådan! Så har du en lækker, fin og frisk kage til en festlig lejlighed.
Dagens kage forsvandt som dug for solen.
Vores selskab bestod af ca. 30 gæster, og jeg lavede derfor en ladning (12 stk.) cupcakes som supplement. Jeg brugte en halv opskrift af hhv. kagedej og konditorcreme.
Hver kage fik et par hindbær placeret midt i dejen, blev bagt i ca. 15 minutter, smurt med lidt abrikos, pyntet med konditorcreme og en lille firkant hindbærgele lavet af saften fra hindbærrene stivnet med to blade husblas.

Ingen kommentarer: