søndag, januar 16, 2011

Giveaway: "The Cupcake Ward Cookbook" af Georgie

Vi er jo nogen der ved det i forvejen: kager gør livet værd at leve. Og i visse tilfælde muligt at leve. Her er en fin historie, der på smukkeste vis bakker den viden op. Herunder et billede, der på smukkeste vis vil vise sig at have forbindelse med historien. (Er der ikke noget om, at sex sælger?!)

En tolvårig engelsk pige Georgie og hendes familie er venner med an anden familie, hvor en fireårig er alvorligt syg og må tilbringe lange perioder på Great Ormond Street Children's Hospital (GOSH). Her er man i gang med at udbygge med en ny afdeling, men man har ikke råd til at skabe muligheder for at forældre kan sove på hospitalet sammen med deres syge børn. GOSH er i forvejen optaget af at fundraise til børn med cancer ved bl.a. "cake sales" og derfor skal den nye børne afdeling på GOSH hedde The cupcake Ward.

Georgie fik en god idé: hvis hun nu kunne samle gode cupcake opskrifter fra familie og venner, så kunne hun samle opskrifterne i en bog og sælge den, og så kunne hun tjene en masse penge til The cupcake Ward, så de syge børns forældre alligevel kunne få mulighed for at være hos deres børn døgnet rundt... Der er ansatser til en Konen i muddergrøften-skuffelse, men Georgie er fuld af ungdommens mod. Hun vover ligefrem at henvende sig til forskellige celebreties og spørger dem, om de vil bidrage med deres yndlingscupcake-opskrift.

Og det vil de! Georgie fik tilbagemeldinger fra fx. Nigella, Sophie Dahl, Richard E Grant, Mel C, Patsy Kensit og Delia Smith. Og hun fik samlet sin kagebog The Cupcake Ward Cookbook by Georgie der indeholder 90 opskrifter på cupcakes.
Georgie er nu gået i gang med at sælge bogen - den koster £10 + £7 i forsendelse - og jeg har bestilt TO eksemplarer. Det ene vil jeg give væk. Til dig, måske. The Cupcake Ward Cookbook er også kommet på Facebook. Her ser det grangiveligt ud som om man får en plade chokolade med i købet. Jeg er fristet til at købe et par bøger mere... Rettelse: Sex OG chokolade sælger.

Giveaway:

For at komme i betragtning skal du give dit bud på, hvordan kager kan gøre verden til et bedre sted at være. Det kan være
  • (link til) en idé, en historie, et billede, et digt eller noget andet. Begået af dig selv eller andre. Det kan også være, at 
  • du bestiller ti eksemplarer af Georgies bog for at dele dem ud til dine kollegaer. Eller at 
  • du spreder kendskabet til Georgies bog. Eller 
  • starter din egen bake sale indsamling til et godt formål (som vi så det i Kager uden Grænser - den oprindelige blog ser ud til at være nedlagt - efter oversvømmelserne i Pakistan.)
  • Eller noget helt andet. Der er mange point at hente for noget, der kan overraske mig!
Du kan bidrage her eller på min Facebookside. Jeg afgør, hvem, der skal have kagebogen den 26. januar kl. 12.
En af bidragyderne til Georgies kagebog er Sophie Dahl. Jeg kender hende ikke umiddelbart, men min ven Google fortæller mig, at hun er en interessant kvinde. Sophie Dahl blev kendt som XL? (det udfordrer vist definitionen af XL!) model for Yves Saint Laurents duft Opium. Billedet fra reklamen - herover i indlæggets begyndelse - blev forbudt i England! Hun er senere blevet forfatter (hun er barnebarn af Roald Dahl, kendt børnebogsforfatter til bl.a. Charlie og chokoladefabrikken). Sophie Dahl har udgivet en kogebog med den herlige titel Miss Dahl’s Voluptuous Delights (ordet voluptuous har ikke noget godt dansk sidestykke. Det betyder noget i retning af en kombination af frodig og vellystig - og forbindes ikke overraskende ofte med kvinder... Check fx. en Google billedsøgning!) og hun er altså nu også bidragyder til Georgies bog.
Jeg har ikke modtaget mine to bøger endnu, men på GOSH's charity side er der et "Bake it better"-kit, der udover instruktioner i, hvordan man kan organisere et bake sale, er en opskrift på Vanilla Cupcakes af Sophie Dahl. Jeg tyvstjæler, og bringer opskriften i originalsproget. (Tal med Google Translate, hvis det volder problemer...)
Vanilla cupcakes

Sophie has very kindly provided her very own gorgeous vanilla cupcake recipe below. Produce and sell your own batch of these simple, delicious cupcakes and you’re sure to be popular.

Vanilla cupcakes

4 free range eggs
200g self raising flour
200g golden caster sugar
200g unsalted butter, softened
1 teaspoon of vanilla extract

Vanilla frosting

75g softened unsalted butter
150g icing sugar
1 vanilla pod or 1 teaspoon of vanilla extract
Few drops of milk

The cupcakes

• Preheat the oven to 180ºC.
• Grease and line a muffin/cupcake tin.
• In a large mixing bowl using (hopefully for the sake of your wrists) a hand held electric whisk, combine the eggs, flour, sugar, butter and vanilla extract. Whisk until smooth and creamy.
• Pour the mixture into the cupcake tin, and bake for 15 minutes, or until golden and beguiling.
• Remove and cool.
The frosting

• In another bowl cream the butter and sugar, either with your whisk or by hand.
• If using the vanilla pod, split down the middle and scoop out the insides, adding to the butter cream mixture, or simply add the vanilla extract. Add a little milk if needed.
• Ice the cupcakes and definitely lick the bowl! 
Jeg har tidligere skrevet om cupcakes og har været lidt negativ pga. koblingen til den - i mine øjne - tåbelige tv-serie Sex and the City og efter min skuffende kageoplevelse hos Agnes Cupcakes, men cupcakes har jo faktisk mange kvaliteter. Hvis de altså er ordentlige, selvfølgelig. Dybest set er en cupcake jo ikke anderledes end alle andre kager - den er bare i portionsstørrelse. Og kan gøre en lille portion af verden til et bedre sted at være.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Sophie Dahl har lavet en skøn kogebog, som jeg kan anbefale dig. Det er en smuk bog med lækre opskrifter og gode historier - jeg er helt vild med den bog :-)

Mange hilsner
Birthe

Lise Lotz sagde ...

Hej Birthe,

Er det den, der hedder "Sophie Dahls frydefulde fristelser"? Det ligner en oversættelse af den bog, jeg nævnte i indlægget. Det lyder som om den skal på ønskesedlen!
(Eller måske skal jeg simpelthen bare bestille den. Jeg er ved at varme op til en bestilling fra Amazon. Bogen koster kun £10 mod kr. 249...)

Mange hilsener

Lise

Anonym sagde ...

Ja, det er den :-)

Jeg kan godt lide kogebøger, hvor der også er en historie til opskrifterne og i det hele taget - og det lever denne så fulde op til....

Mange hilsner
Birthe

Lise Lotz sagde ...

Tak Birthe,

Det bliver dyrt! Den slags kogebøger er jeg nemlig også vild med, så beslutningen er - næsten - taget. Bogen er i min indkøbsvogn; jeg skal bare lige tage tilløb til at trykke på knappen. Sophie Dahls bog er nemlig ikke alene i kurven... :-)

Lise

Camilla (Himmelske Kager) sagde ...

Jamen, så vil jeg være den der starter udfordringen, for at erhverve denne skønne bog med det ædle formål.

Jeg følger med på denne blog: http://4goodnesscake.blogspot.com/, som startede fordi hendes veninde fik konstateret brystkræft. Oveni den forfærdelige nyhed fandt de ud af at den påkrævede medicin behandling var kun delvist dækket af myndighederne. Den brystkræftramte var nødt til at lægge 93.000 NZD (ca. 400.000 kr) for at få behandlingen. Derfor startede hun sin blog og med at bage kager, for på den måde at få budskabet ud. Og budskabet kom i den grad ud, for alle pengene blev indsamlet til veninden.

Det synes jeg netop er en historie om hvordan kombinationen af kager og en smuk indsats fra en veninde gjorde det muligt for en brystkræftramt at få den rette behandling.

Lise Lotz sagde ...

@Camilla

Du er vinderen! Der har godt nok været et par bidragydere mere på Facebook, men den ene er familie og den anden er en kollega, så jeg synes at du og din gode henvisning fortjener at vinde.

Hvis du sender mig din adresse (på lise@kagekagekage.dk), så sender jeg dig den fine kagebog. Tak for indsatsen. :-)

Lise

Camilla (Himmelske Kager) sagde ...

Weee, hvor dejligt! Sender dig en mail.