tirsdag, marts 01, 2011

Simply Chocolate pre-launch - Happiness is Temporary

Happiness is a warm gun sang The Beatles. Hvorfor er lykken så lunefuld? spurgte Lars Hug med ordene fra en gammel sang. Bobby McFerrin sang Don't Worry, Be Happy. Her er et par eftertanker.
Jeg var inviteret (som medlem af Chokoladeselskabet) til pre-launch på et nyt chokolademærke, der åbner butik i Illums kælder i morgen. Det er længe siden jeg har været i Illum, og det er vist stadig et rigtig pænt sted - dog med en relativt høj pelsfrekvens; det kan godt skræmme mig lidt. Men afsted med mig.

Chokoladen hedder Simply Chocolate, og den lille chokolade butik er da også betagende simpelt indrettet. Man fristes nærmest til at kalde det minimalistisk. Chokoladernes indpakning er tilsvarende minimalistisk, og det kan jeg rigtig godt lide. Ikke så meget glimmer. Ikke så meget flimmer til at tage fokus. Lad os blive fristet af den gode chokolade selv.

Noget slog mig dog ved forretningen og emballagen og overstrålede chokoladen: en lang række statements, som i mine øjne er ret markante. "Happiness is Temporary". "Yes, you can buy love". "Piece of Mind". "Oral Satisfaction Inside". Meget interessant. Happiness-udsagnet stod med nærmest meterhøje versaler på lokalets bagvæg. (Og jeg kom hjem med billeder af statements og ingen af chokolade i kameraet. Det er vist ikke tilfældigt.)

Lykken er midlertidig. Det synes jeg fx. er et pirrende statement. Det er nemlig en god observation, og ikke en helt almindelig holdning. Lykken anses af mange snarere, som noget vi kan købe/indfange og fastholde. Et mål, vi kan og skal stræbe efter. Her bliver det antydet, at lykken måske ikke kan fastholdes længere end det tager at spise et stykke chokolade. Måske viser lykken sig kun i et glimt - og så er den væk igen. Supercool, at have den besked som blikfang på væggen. Thumbs up!

Ved en pre-launch er der naturligvis smagsprøver, og jeg smagte lidt forskelligt fra sortimentet. Glimrende chokolade, som jeg til hver en tid vil spise, hvis den står foran mig. Jeg vil såmænd også gerne betale for den, men jeg kan faktisk ikke helt se, hvorfor jeg skulle købe netop Simply Chocolate frem for så mange andre gode kvalitetschokolader, som kan fås for tiden.
Morten Willadsen

I hvert fald fik den intro-tale, som bagmanden bag Simply Chocolate, chefchocolatier Morten Willadsen, mig til at undre mig. Hvem vil de egentlig sælge chokolade til? (Måske skulle jeg bare glemme ordene, og lade den rene butiksoplevelse - som de fleste kunder må nøjes med - stå alene. Men nu fik jeg jo begge dele og kan ikke lade være med at forholde mig til begge dele.)

Mit første indtryk var, at det kunne være sådan nogen som mig. En chokoladeglad type, som gerne vil købe enkel, ordentlig god chokolade med et indbygget sjovt, klogt, tankevækkende statement. På den måde kan jeg fortælle mig selv - eller andre, som jeg giver til/deler med - noget, samtidig med at jeg får/giver noget chokolade. Og iscenesætter mig selv som tankefuld. Glimrende. Den kombi har jeg ikke set før, og det har jeg brug for...
Men talen gik til en helt anden målgruppe. Eller snarere mange andre målgrupper. Det er der måske ikke noget galt i, men det ødelagde mit billede af en forretning med en klar visuel strategi og en tilsvarende klar forestilling om, hvem der vil købe chokoladen. Der blev bla. sagt følgende:
  • Det vigtigste for os er smagen
  • Vi lægger vægt på at chokoladen har et godt bid
  • Vi vil gerne skille os ud
  • Vi er ikke avant garde og bruger ikke fx. bacon og tomat bare for at gøre noget, som ingen har gjort før
  • Chokolade indeholder gode og sunde antioxydanter og mineraler
  • Vi lader os inspirere af fx. superfruits
  • Vores chokolader er for folk i alle aldre med et ungt hjerte
  • Vores chokolader er for folk, der vil lade sig udfordre
  • Man skal kunne spise vores chokolader med god samvittighed og et smil på læben
Det er jo rigtig mange gode og sympatiske udsagn. Jeg har bare et problem med dem - af flere grunde. 

Nogen af dem er totalt ligegyldige. Vis mig den chokoladefabrikant, som vil sige højt, at smagen IKKE er supervigtig for netop hans produkt. At chokoladens bid er UDEN betydning. Selvfølgelig. Det kan man jo ikke være uenig i. Det er i hvert fald ikke noget, der skiller den ene chokoladesalgstale ud fra den anden. Jeg ville først for alvor være vågnet, hvis Willadsen havde turdet sige, at smagen var sekundær. 


Så er der andre udsagn, der surfer på sundhedsbølgen: om superfruits, samvittigheden og det gode og sunde i chokoladen selv. Det er også fint nok, og visse af emballagerne så også lidt sunde ud: metalfoliepakker, der ligner noget, man kan have i tasken og spise som et kvalitets-blodsukker-boost efter træning eller om eftermiddagen. 

Jeg bliver tilfældigvis bare helt personligt af-tændt, hvis nogen begynder at tale om sundhed og samvittighed, når jeg skal spise chokolade. Jeg spiser broccoli, når jeg skal have noget sundt for at overleve, og chokolade, når jeg skal have noget for at leve. Min samvittighed er ikke inviteret med til bords til hverken det ene eller det andet, og min eventuelle chokoladepusher skal ikke hjælpe den med at crashe festen.


Og så er der udsagnene om smil på læben og udfordringer. Det går vist på de gode statements, som butikken og æskerne er dækket af, og de er også baggrund for en konkurrence på Simply Chocolates hjemmeside. Den del af konceptet er jeg til gengæld ret vild med, og jeg er da fristet til at prøve at finde på noget. (Man kan vinde en hel chokoladekollektion!)

Happiness is Temporary. Giv mig et stykke chokolade, og jeg skal blive lykkelig for en stund. En klog mand, Bertand Russel, sagde: To be without some of the things you want is an indispensable part of happiness. Giv mig IKKE et stykke chokolade, og jeg skal blive lykkelig i min længsel. 

Lykke er noget tricky shit. Chokolade er - trods alt - lidt nemmere at få greb om.

Ingen kommentarer: