søndag, april 10, 2011

Den blå Bagebog: Kanelsnegle, hurtigbagte

Jeg læser en del. Avis. Artikler på nettet. Bøger. Især faglitterære af mange slags. Og så læser jeg selvfølgelig en masse kagebøger. Kagekogebøger. Kulturhistoriske tilgange. Om ingredienser og bøger med lækre billeder. En del af dem læser jeg faktisk ikke sådan i streng forstand fra den ene ende til den anden. Nogle af mine bøger er opslagsbøger og andre er nogen, som jeg bare gerne vil eje og have stående. Atter andre igen har jeg bare haft altid.
Jeg har tænkt mig at plukke lidt fra min reol af kagerelaterede bøger og give et lille indblik i mit efterhånden omfattende bibliotek. Måske kan du blive inspireret, ligesom jeg bliver inspireret.

Første bog er en ægte dansk klassiker: Den blå Bagebog. Moderne bagning fra Tørsleffs Husmoder Service. Den, som står hos mig er fra 65. oplag fra 1990. På det tidspunkt var bogen trykt i 904.000 eksemplarer. Et svimlende antal.
Bogen kan købes i fx. Nationalmuseets Museumsbutik (til den rørende pris kr. 30). Her får bogen følgende beskrivelse med på vejen: Tørsleffs Husmoder Service blev oprettet i 1939 med det formål at hjælpe danske husmødre med råd og vejledning om Tørsleffs produkter. Det viste sig hurtigt, at behovet for vejledning i alle husholdningsspørgsmål var stort, og især under besættelsen med vareknaphed var der en udbredt interesse for at lære nyt. Da bogen udkom første gang i 1939 kostede den 1 kr. Den blå Bagebog er en del af en større serie fra Tørsleff om moderne dansk mad. Med den i hånden kan man forsøge sig med hjemmelavede kammerjunker, konditorkager, fastelavnsboller, lækre tærter, alt til børnefødselsdagen, lagkager, småkager, boller og dej til kagemanden. Man kan lave dejligt morgenbrød og wienerbrød og meget meget mere. Desuden får man en fin oversigt over både engelske og amerikanske mål oversat til vores måleenheder, samt gamle danske mål- og vægtenheder med oversættelse til tidssvarende gram og decilitermål. Der er mere end 300 gennemprøvede opskrifter i bogen til både hverdag og fest.
Bogen er en meget ydmyg udgivelse: ingen billeder, kun gode gennemprøvede opskrifter organiseret typevis. Til gengæld indeholder bogen et lille afsnit om varekundskab, lidt tricks til når man vil bage gode formkager og som nævnt forskellige omregningstabeller.

Jeg tror, at jeg holder så meget af Den blå Bagebog, fordi den minder mig om min bedstemors køkken. Hun havde den, og det havde min mor også. Jeg kan ikke huske om jeg arvede min bedstemors eksemplar og evt. har slidt det op. I hvert fald, er den, som jeg har, "ny"; den er kun ca. 20 år gammel. Siderne er dog passende gulnede og med ubestemmelige pletter hist og her. Jeg har kun brugt et lille udvalg af opskrifterne i bogen; dem er jeg til gengæld vendt tilbage til igen og igen. Opskriften herunder er tilrettet en anelse. Den giver en pladefuld herlige, sprøde kanelsnegle.

Kanelsnegle, hurtigbagte ***

Dejen

  • 250 g hvedemel
  • 50 g sukker
  • 2½ tsk bagepulver
  • 125 g smør
  • 1 æg
Fyldet
  • 50 g sukker
  • 50 g smør
  • 1 spsk kanel
  • evt. sammenpisket æg 
  • 3 spsk sukker til pensling/drys
Kom mel, sukker, bagepulver og smør i en foodprocessor. Kør indtil det hele er som blødt rasp.
 Tilsæt ægget og kør til dejen er samlet.
 

Rul dejen ud i ca. ½ cm tykkelse. Gerne i en a4-lignende firkant. Rør smør, sukker og kanel sammen til fyldet.
Smør fyldet ud over den udrullede dej, og rul så dejen sammen som en roulade.
Skær skiver på ½-3/4 cm og læg skiverne på en bageplade.
Tryk dem evt en lille smule fladere. Bag kagerne i ovnen ved 200 grader i ca. 12 minutter. De skal være fint lysebrune.

***: Flere af opskrifterne i bogen er mærket med stjerner, og disse stjerneopskrifter er særligt populære. Den blå Bagebog kan nu ses på min nye side med mine kagebøger.

P.S. Foodimentary - a food lovers notebook hævder, at dagen i dag er national (vi taler USA) cinnamon crescent/cinnamon roll day. Den er hermed fejret.

Ingen kommentarer: