søndag, oktober 23, 2011

ChokladFestival. Kladdkaka. Solskin. Flere point til Sverige.

Som du måske vil vide var jeg i Sverige i sidste måned. Hvis du følger mig på Facebook, vil du også vide, at jeg var i Sverige igen sidste weekend. Og jeg er ret begejstret. Svenskerne tager deres mad- og kagekultur alvorligt, og jeg er vild med det.
Kladdkaka. Tung. Tæt. Sej. Sød. Blød. Nem.
Anledningen til rejsen - der gik til Stockholm - for en uge siden, var ChokladFestivalen på Nordiska Museet. Helt sindssygt, at rejse fem timer med tog den ene vej og dagen efter fem timer hjem den anden vej. Men somme tider må jeg jo også tage MIN kagekultur alvorligt og nurse den lidt. Ren luksus og oktobervejr af allerbedste slags.

Jeg tog nogle billeder på ChokladFestivalen; dem kan du se på Facebook, hvis du vil have en fornemmelse af, hvad du gik glip af. Jeg vil lige fremhæve et enkelt billede som min søster tog:
Foto: Ulla Lotz
Jeg fik en snak med en dame i BAKA-standen om mulighederne for at abonnere på det skønne magasin, når man bor i Danmark. Det viste sig at være chefredaktøren, Åsa Swanberg, og hun undersøgte sagen: Man KAN abonnere i Danmark. Det er hermed varmt anbefalet.

(Send navn og adresse til madeleine.ronnvi@aller.se. Bladet koster SEK 421/6 numre)

Jeg tog kagebrillen på ude i byen; det kom der også et album på Facebook ud af.
Der sad en lille nisse på en lussekatt. Ham tog jeg med hjem.
På dette besøg i Sverige stødte jeg igen på fænomenet kladdkaka. Hvad Pokker er det? Det er jo ikke klatkager, kunne jeg regne ud, men hvad så?

Det er muligt, at jeg er den sidste person i verden, der har opdaget, hvad ordet dækker over, men nu ved jeg det, og jeg kan egentlig godt forstå what all the fuss is about. Kladdkaka må være en af de nemmeste kager i verden at lave. Børn kan bage klassisk kladdkaka næsten uden hjælp. (Der var en kladdkaka tävling under ChokladFestrivalen). Den kan varieres. Den er usigeligt lækker på den helt og aldeles snaskede måde.

Jeg så lyset, da jeg googlede kladdkaka og havnede hos Therésia Erneborg (Tea) på bloggen Söta Saker. Dejligt sted!

Kladdkaka med Baileys
  • 100 g smeltet smør
  • 3 dl sukker
  • 2 æg
  • 1½ tsk vanillesukker (Jeg var løbet tør (!), så jeg brugte hjemmelavet essens: udskrabede vanillestænger, der har stået i vodka i det lange glas LÆNGE)
  • 1 knivspids salt
  • 4 spsk kakao
  • 1½ dl mel
  • 3 spsk Baileys
(Opskriften minder faktisk en del om den kage, som jeg har bagt i et utal af variationer, og som her i huset er opkaldt efter min niece Aurora.)

Dejen laves meget nemt: smelt smørret forsigtigt i en kasserolle
Hjemmelavet vanilleessens...

og kom derefter alle de andre ingredienser op i kasserollen.
Læg mærke til, at der er dobbelt så meget sukker som mel i kagen! Det er bl.a.det, der gør den så herligt snasket og sej.
 
Rør med et piskeris indtil massen er jævn. Kom dejen i en rund form beklædt med bagepapir og bag den ved ca. 175 grader i 25 minutter.
Lad den køle af inden du skærer i den.
Kagen SKAL virke meget blød i midten, men den skal være til at skære ud.

Mat på bordet nu igen.
Gode Gud, välsigna den!
Fra Kyrkkaffe, 2011

Ingen kommentarer: