onsdag, oktober 26, 2011

Doodh peda. Mælkekonfekt til mælkehaderen

Happy Diwali!
Doodh Peda - klassisk indisk konfekt
I dag fejrer hinduerne Diwali, lysfest. Af flere grunde. Dels mindes man, at guden Rama besejrede dæmonen Ravan og dels hyldes Laksmi, gudinden for skønhed og velstand. Dagen er officiel helligdag mange steder i Asien og minder på mange måder om en kombination af jul og nytår. Altså uden jesusbarn og den slags detaljer, naturligvis...
Festen fejres bl.a. med masser af tændte lys, der symboliserer det godes sejr over det onde. Og som til enhver anden god fest spiser man godt; ikke mindst søde sager.

Jeg fandt en opskrift på en nem og lækker konfekttype, som åbenbart nydes på denne dag: Doodh Peda. Den består af lutter gode og nærende ingredienser, er temmelig nemt lavet og smager vidunderligt. Jeg har tilfældigvis oparbejdet et middelstort lager af kondenseret mælk, har for en sikkerheds skyld købt en pose skummemælkspulver, da jeg stødte på den i et supermarked i Stockholm for nylig, smør har jeg hamstret til fryseren og kardemomme og safran er basisvarer i mit køkken. Hvis du ikke har det helt som mig, er det måske en anelse mere kompliceret; det kan jeg egentlig godt se.

Doodh Peda

  • 100 g smør
  • 1 ds kondenseret mælk 
  • 96 g skummetmælkspulver (ja, det er posestørrelsen; 100 g er sikkert også fint)
  • 3 kardemommekapsler
  • 1 godt drys safran (smagen blev totalt overdøvet af kardemommen; måske vil jeg prøve en variant KUN med safran)
  • Mandler/hassel- eller pistacienødder/pinjekerner
Smelt smørret i en STOR skål i mikrobølgeovnen. Knus krydderierne i en morter.
Rør kondenseret mælk, pulver og krydderier i det smeltede smør.
Varm det op i mikroen et  minuts tid. Tag det ud og rør godt rundt. I mikroen igen. Rør rundt. Bliv ved indtil massen tykner og en let afkølet prøveklump begynder at kunne formes i hænderne.

Jeg blev lidt forskrækket undervejs: massen vokser i skålen og ser mærkelig ud. Den faldt sammen igen efter omrøring.
Hvad sker der?!

Hvis man koger massen for længe, bliver konfekten åbenbart for hård. Det skete ikke for mig.

Lad massen køle af i nogle minutter, så du kan bearbejde den med hænderne. Tag en klump med en teske og rul den til en kugle.
Læg den på et stykke bagepapir til afkøling og pres en nød på toppen til pynt. Gør det med hele portionen. Lad konfekten køle af.

Oprindeligt blev konfekten naturligvis lavet af den indiske husmoder, som stod i timevis og indkogte mælk ved komfuret. På siden, The Spice is Right, hvor jeg har fundet opskriften står der meget sympatisk: Only seriously insanely obsessive picky eaters will be able to tell you have not slaved over the stove for hours. For the rest of us - this tastes as authentic as it gets. 

(På siden står der også, at man kan lave Doodh Peda på seks minutter: Six minute guilty pleasure. Det er vist når man har øvet sig et par gange... Og det der guilty? Not me!)

P.S. Fik jeg nævnt, at jeg har det lidt svært med visse mælkeprodukter? Denne konfekt, som jo dybest set er mælk med mælk og fløde på, har jeg ingen problemer med.

Ingen kommentarer: