tirsdag, december 20, 2011

"A World of Cake" - julegaven til mig selv

Jeg er simpelthen SÅ nem at købe julegaver til. Jeg ved altid lige præcis, hvad jeg ønsker mig, når jeg ser det. I år vil jeg overraske mig selv med en stor, skøn kagebog A World of Cake af Krystina Castella. Jeg bestilte bogen på Amazon.co.uk den 10. december, og den ankom den 13. kl. 9 om morgenen! Flot, Amazon!
Click to look inside
Nu ligger bogen et hemmeligt sted og venter på at blive pakket fint ind og på at blive lagt under mit højtelskede Ikea-juletræ.

A World of Cake is more than a cookbook, more than an anthropology lesson, and way more fun than a textbook. Castella embraces the spirit of celebration with this big must have book.

Forfatteren til A World of Cake, Krystina Castella, er uddannet industrial designer, men er tydeligvis en kvinde med mange talenter. Hun kan ikke bare bage kager - smukke kager - og skrive bøger - smukke bøger - om det. Hun kan skrive og formidle sin viden på en fascinerende og lettilgængelig måde.

I A World of Cake giver Krystina Castella indledningsvis en god og fyldig historisk intro til fænomenet kage. Det er rent guf for en kage-kloge-Åge som mig. Og hun har selvfølgelig også blik for det, som er min særlige interesse, nemlig de sammenhænge, som kagerne indgår i.

Cakes are rich with meaning and symbolism, inspired by the celebrations that surround them. [...] Why are fruitcakes traditionally made for Christmas, and why would my friends bring home a box of pineapple cakes from their trip to Thailand? Why do Japanese street vendors in Brazil sell red bean cakes alongside the local favorites and pineapple pudium? 

I wanted to know, and I wanted to learn to choose the right (or perfectly inappropriate) cake for the occation - whatever the occation. What could be a better way to learn about food history, cultural evolutions, religions, ingredients, and techniques than through baking some cakes? So I launched on my quest to explore the cakes of the world.

Amen, siger jeg bare!

Hoveddelen af bogen er en geografisk arrangeret rejse jorden rundt med opskrifter på og billeder af kager fra om ikke alle, så i hvert fald rigtig mange hjørner af kloden. 150 Recipes for Sweet Traditions. Ved begyndelsen af hvert geografiske afsnit får vi en kort intro til regionens særlige gastronomiske kendetegn. Hver opskrift byder ikke bare på how-to, men giver også tips og tricks til variationer og små historier om den tradition, som kagen er en del af.

Ind imellem giver bogen sig tid til at se kagerne på en anden led og viser kage-stamtræer. Hvordan er fx. alle verdens cheesecakes forbundet med hinanden? Fødselsdagskager? Roulader? Eller friturestegte kager?
Swiss Roll Family Tree. Fra A World of Cake

Bogen indeholder også en slags kalender, der viser hvilke kager, der hører sig til på hvilke tider af året. Den er naturligvis ikke udtømmende, men imponerende omfattende og samtidig meget overskuelig.

Til sidst i bogen er der en række opskrifter på cremer, saucer mm. fra hele verden, som det bare er godt at have styr på.

Alt i alt er bogen intet mindre end et overflødighedshorn af viden for den kageinteresserede, der gerne vil bare vil lidt længere ind i kagernes forunderlige verden end den mest almindelige kogebog giver anledning til.

Når det er sagt, så har bogen naturligvis også svagheder, og man skal huske at tage sin kritiske sans med og ikke tage ethvert udsagn i bogen for Sandheden om dette eller hint. På den måde er bogen som en hvilken som helst anden Bibel...

Fx. arbejder jeg lige nu i mit køkken med den græske nytårskage, Vasilopita. (Blogindlæg følger inden nytår!)
Vasilopita - Kage! Kage! Kage! -style

Jeg har aldrig set kagen i virkeligheden, hverken i Grækenland eller andre steder, men jeg har set ret mange billeder af den på internettet. ALLE billederne viser en flad rund kage, der i rigtig mange tilfælde er pyntet med mandler, der former det nyå årstal. Så er det ret forunderligt at læse i A World of Cake, at kagen er let genkendelig derved at den er opbygget i lag - ligesom en bryllupskage - med et mindre lag ovenpå et større.
Vasilopita - Krystina Castella style. Fra Epicurious
Underligt! En vredladen kundeanmelder på Amazon kritiserer i samme boldgade forfatteren for ikke at have researchet ordentligt. Ifølge anmelderen er der en del fejl i både beskrivelser og ingredienser i en del af de kager, som hun er bekendt med, og hun slutter derfor meget rimeligt, at der nok også er fejl og mangler i de andre opskrifter.

Det er en god og vigtig pointe, som er god at have med sig i baghovedet, når man læser bogen. Det er vigtigt i denne sammenhæng som i de fleste andre i livet: at holde fast i sin kritiske sans. Hvis man vil være sikker på at bage noget, der er mere end bare nogenlunde autentisk, er det en god idé at konsultere andre opskrifter/kilder.

Bogen er altså ikke en kagebibel i den fundamentalistiske forstand, at den er fuldstændig, ufejlbarlig og det eneste, som man har brug for. Jeg mener nu, at den er tæt på at være en Bibel i den forstand, at den er utroligt god at få forstand af, inspireret og inspirerende, og rigtig god som udgangspunkt for selv at leve livet med kagerne.

Forfatteren giver A World of Cakes et par ord med på vejen:

Jeg er ret sikker på, at jeg bliver glad for bogen, for jeg har i forvejen lånt den på biblioteket...

Ingen kommentarer: