mandag, januar 23, 2012

Calissons - og det europæiske (kage-)projekt

Jeg var i Maastricht sidste weekend. Byen, du ved, med maastrichttraktaten. Fuld af fordomme - og dårligt forberedt - som jeg er, forestillede jeg mig en grå betonby uden kultur værd at tale om. Mand, tog jeg fejl!
Calissons - amandelkoekjes - zoet & hartig
Maastricht er en meget smuk, gammel by nede i Europa med masser af historie, uddannelsesinstitutioner og kultur. Faktisk kæmper byen med Nijmegen om at være Hollands ældste, og Maastricht er medlem af Most Ancient European Towns Network. Og så er der rigtigt gode shoppemuligheder.
Julen varer lige til påske... i Tafelstraat
Jeg konstaterer - endnu en gang - og uden at skamme mig derover, at jeg, et lærd og oplyst menneske, har masser af sorte huller på landkortet. Også i mere end geografisk forstand. Man kan ALTID blive klogere, og netop dét er heldigvis en af mit livs helt store fornøjelser.

Rejsen, som var mere business end pleasure, levnede ikke tid til en masse kageorgier, og jeg havde egentlig heller ikke stor lyst. Selv kageentusiaster kan have perioder, hvor entusiasmen mest er teoretisk. Men det betyder jo på ingen måde, at jeg havde lagt kagebrillen. Jeg speeddatede adskillige kage- og chokolade-, køkkengrejs- og gadgetforretninger, og jeg fik da også lidt sødt indenbords. Jeg mener, det det er jo også min forbandede pligt! (Der er lidt kagebilleder fra turen på Facebook.)

Mine souvenirs fra turen bestod bl.a. - helt typsik - af et glas Speculoos, et særligt hollandsk smørepålæg lavet på basis af deres kendte krydrede julesmåkager, speculaas:
og et sæt melamin kagetallerkener - med påtrykt kage:
Så kan man måske nøjes med at servere en skive gulerod...
Men jeg blev også fristet til en kage-kogebog. Jeg prøver ellers at holde mig i skindet, når jeg rejser i lande, hvis sprog jeg ikke behersker. Men jeg blev fristet af en meget lækker og enkel bog af José Maréchal om calissons, en kage, som afgjort fortjener opmærksomhed herhjemme.

Den klassiske calisson, som stammer fra Provence i Frankrig, er en lille mandelformet konfektsag lavet af en bund bestående af pulveriserede mandler (evt. marcipan), kandiseret frugt (fx. melon, appelsin eller abrikos) og med et lag glat, sprød glasur på toppen. Konfektmassen lægges gerne på et stykke rispapir/en tynd vaffel.
Bogen om calissons var simpelthen så appetitlig - og samtidig en lille smule nørdet på den gode måde - og det hollandske sprog trods alt så overkommeligt, at jeg måtte eje den. Jeg har lavet calissons som julekonfekt et par gange i den allermest enkle, nærmest rustikke udgave, men bogen her giver ideer til at videreudvikle den lille sag. Der er ligefrem bud på calissons, der ikke er søde, men salte. Spændende. Sådan kan jeg li' det.

Forretningen i Maastricht, som solgte bogen, var en ellers meget velassorteret køkkengrejsforretning, men lige præcis de udstiksforme, som skal bruges til calissons, var udsolgt sidste weekend. Og så er det, at den nemme handel mellem lande - som MÅSKE er en EU-gevinst - gør mig helt varm om hjertet.

De fine udstikkere kan ikke umiddelbart købes hos mine sædvanlige engelsksprogede kagegrejspushere, men så findes der jo franske webshops. Google fortæller mig, at en udstiksform hedder emporte-pièce og så er vejen kort. Jeg har bestilt de helt rigtige udstikkere hos Foodista Cook Shop.
(Jeg har ellers en udstikkersamling, der mildt sagt kan kaldes omfattende, og jeg har faktisk også et kit, som gør, at jeg i princippet selv kan fabrikere udstikkere i alverdens former, men der er altså noget ved at skaffe det "rigtige"... Ja: jeg hedder Lise, og jeg er materialist!)

Grebet af stemningen ved at have nedlagt et lækkert bytte og af den gode købsoplevelse hos Foodista tænkte jeg, at jeg måske også skulle opgradere mine kommende calissons fra at være brygget sammen med (økologisk!) abrikosmarmelade fra Fakta til rent faktisk at blive lavet med kandiseret melon, som skulle være det mest "autentiske".

Det er ikke bare muligt, det er også nemt. Jeg havnede i en herlig webshop hos Les Fleurons d’Apt
som - temmelig ufransk men meget nyttigt og betænksomt overfor internationale kunder - oven i købet har en engelsk udgave af deres webshop. 1 kilo kandiseret melon er nu på vej. Plus lidt ekstra godt, når nu jeg var i gang med dankortet...

På webshoppen ligger desuden en utroligt lækker video om kandisering af frugter. Jeg kan ikke få den indlejret her, men jeg kan anbefale den varmt - også for de ikke-fransk-kyndige; billederne er simpelthen mundvandsfremkaldende big time.
Kandiserede kirsebær
Kom ikke og sig, at jeg ikke bidrager til at holde hjulene i gang i Europa!

Inden jeg lukker og slukker for i dag vil jeg lige bringe opskriften på standardudgaven af calissons. På hollandsk. Når jeg har fået alle mine godter hjem og har fået lavet mine egne calissons, kommer der sandsynligvis en opskrift på bloggen på dansk.

De Calissons uit Aix


De pasta:
  •  300 g fijngemalen amandelen
  • 200 g poedersuiker
  • 220 g gekonfijte meloen
  • 40 g gekonfijte sinaasappel
  • 20 g gekonfijte citroen
  • 2 eetl. oranjenbloesemwater
  • 1 vel ouwel van 23 x 32 cm
Het glazur:
  • 150 g poedersuiker
  • 35 g eiwit
Lad os slutte på de høje nagler med en Ode til Glæden, Europahymnen fra Beethovens niende:

Ingen kommentarer: