onsdag, februar 01, 2012

Cherry-tella - mit bud til World Nutella Day - og mahleb

Så skal vi til det igen: det er World Nutella Day på søndag den 5. februar. Jeg deltog i løjerne sidste år med en hjemmelavet Nutellavariant på pistacienødder, hvid chokolade og kardemomme, som jeg kaldte Nutella Verde. Den synes jeg, helt personligt, blev forbandet lækker, og jeg vil altså gerne være med igen. Eftersom jeg skrev en lang intro i 2011, kan jeg gøre det lidt kortere i år, og gå - næsten - lige til sagen.

Jeg må dog lige indlede med at beklage, at Cherry-tellaen, som er dette års bud på en variant over temaet: nød møder chokolade, bliver knust, og sød musik opstår alligevel, ikke ser super-lækker ud. Jeg havde forestillet mig, at min udgave ville blive smukt lyserød - ligesom sidste års model blev fin og lysegrøn. NOT. Gode syltede kirsebær afgiver altså ikke ret meget farve, så vi taler "lys bønnepostej"...

I et svagt øjeblik overvejede jeg at snyde lidt og tilsætte farve. Ved samme lejlighed kunne jeg have drysset bare en lillebitte smule citronsyre i, for liiiige at give 'tellaen bare en anelse mere syrlighed. Det er jo dét, de "onde" tilsætningsstoffer kan: justere farve og smag - og evt. konsistens, struktur, holdbarhed - og andet praktisk og lækkert. Men jeg styrede mig. Denne gang. Derfor er det en Cherry-tella au très naturelle jeg præsenterer her, og du må tro mig, når jeg siger, at det smager herligt, selvom billederne kunne antyde noget andet.

Cherry-tella
  • 100 g smuttede mandler
  • 200 g hvid chokolade
  • 2 dl piskefløde
  • 2x10 syltede kirsebær
  • ca. 1/4 dl kirsebærsirup
  • 1 tsk stødt mahleb* (kan undværes)
Rist mandlerne i ovnen eller på en pande til de er lysebrune. Smelt forsigtigt den hvide chokolade. Varm fløden lidt op evt. i mikroovnen.
Kom mandlerne og mahleb i en foodprocessor og kør det til det er helt pulveriseret.
Tilsæt smeltet chokolade og kør igen.
Tilsæt 10 syltede kirsebær, kirsebærsirup og varm fløde og kør igen.
Hak de resterende kirsebær og rør dem i massen med håndkraft. De skal forblive synlige stykker. Stil evt. blandingen på køl et stykke tid og lad den størkne lidt inden du rører rundt og hælder på glas.

Spis på brød, som dyppelse til frugt eller følg drømmen fra World Nutella Day: We had a Dream. And a Spoon.

*Mahleb (mahlab, mahlepi, محلب, İdrisağacı, mv.) er et krydderi, som jeg hørte om første gang, da jeg bagte den græske nytårskage vasilopita for nylig. I visse af de opskrifter, som jeg læste på nettet, indgik krydderiet, som en åbenbart markant ingrediens. Jeg kunne læse mig til, at mahleb er lavet af kernerne fra en særlig kirsebærarts sten - altså lidt ligesom (bitter-)mandler og skulle have en bitter/kirsebæragtig smag.
Mahlebkirsebær, prunus mahaleb (Foto: GK's Spice Pages)

Min gode ven, internettet, svigtede mig derefter lidt. (Jeg HAR spurgt hos både mine lokale krydderi-pushere og hos et par spice guys i Torvehallerne: helt blanke øjne og ingen genkendelse.) Jeg kunne godt opstøve enkelte webshops - herunder Amazon, der kunne - og ville - sende en lille smule mahleb til Danmark, men ingen, hvor forsendelsen stod i et bare nogenlunde rimeligt forhold til de ganske få gram, som jeg ønskede mig. Mahleb kan - åbenbart - fås både som hele små kerner til kværn-selv-og-få-den-bedste-smagsoplevelse og i stødt form - men ikke lige i Danmark.
En mahleb-kværn kunne da også være herlig at eje...
Til gengæld svigtede Sine i Athen ikke, da jeg spurgte, om hun mon kunne opstøve noget mahleb/Μαχλέπι. Tak, atter en gang for det!


World Nutella Day er skabt af kvinderne bag Ms Adventures in Italy og Bleeding Espresso.

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Det ser pivlækkert ud! Og meget inspirerende :-)

Lise Lotz sagde ...

Kære Piskeris,

Tak for de pæne ord. De er pænere end Cherry-tellaen selv... :-)

Lise